Tidskriften Astra får Fredrika Runeberg-stipendiet 2018

02.09.2018 kl. 00:01
Kampanjen #dammenbrister bröt tystnaden och gav röst åt tusentals finlandssvenska kvinnor som blivit utsatta för sexuella trakasserier och övergrepp.

Mottagarna av Fredrika Runeberg-stipendiet 2018

Eldsjälarna bakom kampanjen #dammenbrister, fr.v. Jenna Emtö, Vilhelmina Öhman, Nina Nyman och Ylva Perera. Ida Kronholm saknas från bilden.

Tidskriften Astra får Fredrika Runeberg-stipendiet 2018 för det omfattande och gedigna arbetet med kampanjen #dammenbrister, och i förlängningen alla de kvinnor som modigt delade sina vittnesmål om sexuella trakasserier och övergrepp.

I Finland var #dammenbrister först med att, som en del av metoo-rörelsen, ge röst åt tusentals kvinnor som tidigare inte vågat berätta, eller som berättat men inte blivit lyssnade på eller trodda. På kort tid undertecknade över 6000 finlandssvenska kvinnor i alla åldrar det offentliga uppropet. Kravet är nolltolerans mot sexuella övergrepp och respekt för kvinnors kroppsliga integritet ”i studiesammanhang, på jobbet, i skolan, på krogen, i föreningar, i församlingar, i klubbar, i kollektivtrafiken, i vården, i idrottssammanhang och i hemmen”.

Hela 949 vittnesmål om sexuellt ofredande, övergrepp, utnyttjande och våld samlades in. Varje enskild berättelse redigerades före publicering så att såväl offer som förövare står anonyma. Ur mosaiken av vittnesmål framträder mönster av destruktiva strukturer och kränkande umgängeskultur som drabbat och drabbar otaliga kvinnor och även män, med ibland livslånga trauman som följd. #dammenbrister bidrog på ett avgörande sätt till att bryta tystnaden, ge drabbade mod att berätta, förflytta skammen från offren till förövarna, och blottlägga det lidande som orsakas. Detta ger ökad medvetenhet om och ökad beredskap att motverka och ingripa mot sexuella trakasserier och övergrepp i vårt samhälle.

Fredrika Runeberg-stipendiet 2018 tas emot av Ylva Perera, Ida Kronholm, Jenna Emtö, Vilhelmina Öhman och Nina Nyman, eldsjälarna bakom kampanjen #dammenbrister.

Prissumman på 10 000 euro används delvis till att utbetala lön till den som redigerat samtliga vittnesmål, en bunt på sammanlagt 655 sidor.

- Boken Dammen brister utkommer den 29 november, på årsdagen efter att vi släppte uppropet, säger Ylva Perera, ordförande för tidskriften Astra. Boken innehåller förutom ett urval vittnesmål även andra texter.

Resten av prissumman doneras till Förbundet för mödra- och skyddshem.